Priče o kafi

Kofein: Šta je i kakav je njegov uticaj i delovanje na zdravlje i organizam

Kofein, sastojak koji nas svakog jutra pokreće i budi uz našu omiljenu šoljicu kafe, nije samo običan stimulans. Kofein, zapravo, predstavlja prirodni pesticid biljke „Coffea“. Kao što štiti biljku od insekata, tako i na naš organizam deluje na sličan način. Različiti načini pripreme kafe (turska, tradicionalna, francuska presa, kafa u zrnu, espresso, filter) omogućavaju nam da uživamo u ovom napitku na različite načine, ali bitno je znati da kofein nakon konzumacije brzo napušta naš želudac (najviše za 30 minuta) i krvotok (za sat i 30 minuta). Ipak, kod trudnica, kofein se zadržava duže u krvi, do četiri sata. Umjerena konzumacija kafe može biti korisna za organizam, osim ako ne postoje kardiovaskularni problemi.

Kada kofein dospe u krvotok, nadražuje nadbubrežnu žlezdu, što dovodi do lučenja adrenalina. Ovo ubrzava krvotok i daje nam osećaj budnosti. Dok kofein može pomoći kod glavobolje povećavajući snabdevanje mozga kiseonikom, važno je znati da nije lek za glavobolju. Važno je konzumirati kofein umereno, jer prevelika doza može izazvati anksiozne napade i srčane probleme.

Kofein je alkaloid, a otpuštanje u organizmu zavisi od količine vode. Iako mnogi misle da je espresso jači što je kraći, to nije tačno kada je u pitanju kofein. On je sličan teinu u čaju, ali je efekat kofeina brži i jači. Robusta kafa sadrži više kofeina od Arabice, zbog čega se uzgaja na nižim nadmorskim visinama. Načini pripreme kafe poput turske, filter kafe i francuske prese obično imaju veću količinu kofeina u poređenju s espresom. Važno je znati odakle dolazi kafa i kako se priprema, jer je odnos cena-kvalitet ključan.